De aankomst - mkdebosuil

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Clean up your act.
Dit artikel gaat over het stroomlijnen van je optreden. Ongeacht wat je speelt, het stuk tussen aankomst en optreden hoort er gewoon serieus bij.


Verdeel de taken
Elke minuut die je sneller kan werken bij de zaal verhoogt je kans op een soundcheck. Spreek daarom van te voren af hoe te werken. Die fragiele zangeres of muzikant-met-rugklachten kan je openstaande bus bewaken tijdens het versjouwen. En daarna tijdens het opbouwen de zaalhouder aanspreken over de betaling/bonnen en de gang van zaken tijdens de avond. Neem de tijd om klapdeuren en tafels even "opzij" te zetten zodat je alle spullen zo efficient mogelijk kan versjouwen. Zet alles VOOR het podium en NIET erop. Op het podium moet je straks opbouwen en dat gaat niet als dat vol staat. Spreek duidelijk af wie waar gaat staan en help dan eerst je drummer (eventueel ook je toetsenist) met uitpakken en het plaatsen van hun spullen. Zij zijn meestal veel meer tijd met opbouwen kwijt dan de rest van de band. Zet eerst alle grote speakers / versterkers / standaards neer VOOR je kabels gaat leggen. Als de gekozen indeling niet werkt kun je nog schuiven. Maak pas met stagetape de boel netjes NA de soundcheck. Je hebt dan meestal een zee van tijd en tot die tijd blijven er toch zaken verplaatst worden. Hou nooduitgangen vrij! (Lee Towers kan hierover meepraten)

De kleine instrumenten laat je tot het laatste moment uit de buurt van het podium. De meeste schade wordt opgelopen door omverlopen tijdens opbouwen/afbreken. Als je instrumenten uit hun koffer haalt om alvast op temperatuur te komen, hou er dan rekening mee dat enorm veel mensen dit als een uitnodiging zien om erop te mogen spelen. Op afstand van publiek neerzetten dus.


Stroom
Leg in een keer de stroomhaspels uit en zoek daarvoor naar een stopcontact met goede randaarde buiten sabotagebereik van "dronken grappenmakers". Ga niet op de zelfde stroomgroep zitten als lichtdimmers/TL-balken of erger, biertap/keukenapparatuur. Dit geeft storingen op je stroom die niet te onderdrukken is. Rol stroomhaspels helemaal af om brand door oververhitting van de samengepakte kabel te voorkomen. Bewaar je flightcases e.d. bij voorkeur bij het toneel. Je kan dan zonder het publiek te storen direct na het optreden opruimen, en als er met bier gegooit wordt kun je je instrument verpakken voor je grote schade krijgt. Reserve snaren/batterijen/stemsleutels en dergelijke blijven natuurlijk binnen handbereik. Als je de setlist voor het publiek leesbaar ophangt.... heb je een voorspelbare act!


De mensen waar het om draait

  • Een geluidsman is meestal onderbetaald, onervaren en zelden in jouw band geinteresseert. Hoe slecht ze ook zijn, zij zijn deze avond een belangrijk deel van je band, dus behandel ze ook zo. Geluidsmensen stimuleren een maximale prestatie te leveren is een belangrijke stap naar professionaliteit.

  • Zaalhouders zijn kleine ondernemers. Voor hun is de klant koning. Dat betekent dat als er gasten binnenkomen terwijl de band nog staat te soundchecken, of erger: te freaken, dat je vervolgoptredens in die zaal kan vergeten! Het geeft niet hoe enthousiast het publiek is....het is uiteindelijk de zaalhouder die jou een volgende keer moet boeken!!! Andere voorbeelden van "zelfmoord" voor je band.

  • Kommentaar op de zaal. Je weet wel, binnenkomen en hardop "wat een zootje", "weer zo'n k*tkroegie" of dergelijke te zeggen. Je hebt het op dat moment mischien wel over dertig jaar "levenswerk" van een kroegbaas....

  • Blowen / zuipen / vloeken. Rock 'n' roll normen en waarden worden alleen geaccepteerd van bands met hits.

  • Niet "meedenken" met de zaal. Je laat je gedeukte, knalgele "rent a wreck" bus NIET voor de ingang van de zaak staan. Je houdt de zaal schoon. (proppen, kauwgum, afgeknipte snaren op de grond gooien voor een bruiloftsfeest? Lekker handig!) Als je je biertje omgooit doe je er wat aan. Zorg dat bedienend personeel hun werk kan doen zonder over jouw spullen te vallen of steeds de band te moeten nursen.

  • Denk voor je te hard gaat spelen na, of dit handig is voor je carriere.

  • Je gooit as / peuken in een asbak en drukt je drumhardware niet met de pinnen in het parket of tapijt!

  • Hou bij het versjouwen van je spullen verf, houtwerk en gestuckte muren van de zaal heel. ALTIJD!

  • Grafitti hoort op de kleedkamermuur zoals een mitrailleur op een schoolplein. Het is cool voor je vriendjes maar slecht voor je toekomst.

Scoren kun je met:

  • Je belastingverhaal op orde te hebben,

  • Een beetje op het aanzicht vanuit de zaal te letten. Stof je drumstel af. Bundel je kabels. Bewaar flightcases e.d. uit het zicht,

  • Moedig het publiek aan wat te bestellen bij de bar. (DAAR gaat het de zaalhouder om namelijk!),

  • Wees op tijd, en voldoe aan de verwachtingen die je met je bio hebt gewekt.


Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu