Setlist - mkdebosuil

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

De Setlist
Of je nu wel of geen covers speelt, elke band moet eraan geloven. Zonder setlijst het toneel opstappen betekent laaaaange stiltes op het toneel. Op de geïrriteerde discussies tussen de muzikanten na natuurlijk. Wat maakt het uit, je mikt toch gewoon een lijstje met nummers op het podium?


De situatie
Goed het is natuurlijk overdreven om te zeggen dat er "regels" zijn voor de opbouw van een set. En regels zijn er trouwens ook om genegeerd te worden! Maar we zitten in de showbizzzz. En een goede flow tijdens je optreden, maakt een vage verzameling nummers tot een duivelse show waarmee je elk publiek oprolt. Kijk eerst naar de situatie waar je speelt. Het heeft niet altijd zin om de beste nummers tot het einde te bewaren. Als je voor een "openbaar-vervoer-publiek" staat bijvoorbeeld. Jong publiek of studenten waarvan een deel voor het einde van je optreden weg moet om de laatste bus te halen. Treed je op in een muzikantencentrum, dan wisselen rond 9 uur vaak de "vroeg" met de "laat" repeterende bands. Speel je tijdens die wissel je beste nummers dan overtuig je vertrekkende bands om te blijven luisteren. (podia als Musicon of Total Music bijvoorbeeld) Sta je op een avond met meerdere bands, pas dan je set aan op de stijl van de band voor je. Als je na een grindcorespeedmetal band staat…schrap dan je idee om met een "lekker uptempo nummertje" het publiek te overrompelen. Het heftigste nummer van een gewone band is dan lachwekkend soft! Met een goede ballad starten is in zo'n geval spectaculairder en laat ruimte voor een nieuwe opbouw. Kortom: zoek naar contrasten! Een laatste klassiek geval doet zich voor als er "gegeten of gespeeched" word. Doe even snel de ramen open tegen de spruitjeslucht want dit is bruiloften en partijenstuff. In deze situaties moet je telkens weer de zaal "op gang" krijgen. Hou daarom knallers reserve voor "na de gaten".


Even concreet
Er zijn een paar vuistregels waar je vlot mee kan werken:

Je opent met je beste nummer om het publiek voor je te winnen.

Heb je eenmaal je beste nummer geplaatst, maak dan een setlist van achter naar voren en deel steeds je overgebleven sterkste nummer in. Zo werk je automatisch naar een hoogtepunt toe.

Laat het tempo van de nummers oplopen. En in ieder geval niet dalen! Elk nummer dat ietsje langzamer is dan de voorgaande zal ongewild flauwer overkomen dan het werkelijk is. Moet je een stijgende lijn onderbreken? Ga dan in één klap flink in tempo terug. Waarna je vrolijk weer aan een nieuwe opbouw kunt beginnen.

Zet zo min mogelijk nummers in dezelfde toonsoort achter elkaar. Dit maakt je sound minder eenvormig.

Plaats de nummers waarin bepaalde bandleden "schitteren" uit elkaar. Dus geen tien nummers met gitaarsolo achter elkaar en dan de hele avond niet meer.

Probeer technische problemen in je lijst op te lossen. Dat nummer met die hevige (let op scrabblefans) vibratohendelgitaarsolo, kan mooi gevolgd worden door een nummer met een rustig intro. Zodat de gitarist(e) even kan stemmen. Zware nummers voor de zang/blazers kun je doelbewust uit elkaar plaatsen. Of je gebruikt instrumentaaltjes als "adempause".

Nummers met dezelfde "feel" (rock, soul, shuffle) kun je uit elkaar plaatsen voor een gevarieerde set….of juist bij elkaar plaatsen voor "thema" sets. Je begrijpt dat het voor een allroundband makkelijker is een setlijst te maken dan voor een trio met dertig bluesjes in E. HaHa.

Ballads zijn een geval apart. Het goede moment voor een ballad is elke avond anders. De oplossing? Maak een goede uptempo setlijst en hou de ballad reserve. Wanneer je voelt dat het publiek "er aan toe is" kun je direct toeslaan.
Je hebt bepaald hoe lang je moet spelen en waar het "gewicht" van je set moet komen. Nu komt een belangrijke vraag: Wat zijn de beste nummers van de band? Zelfs voor de alternatiefste band geldt dat bijna iedereen behalve de band zelf, direct de beste songs eruitpikt. Dat nummer waar misschien géén solo inzit, géén vreemde maten, niet moeilijk te spelen is maar waarbij wel het publiek mee begint te doen….JUIST dat zijn ze! Luister en kijk daarom naar je publiek en merk welke nummers het beste werken. Dat zijn je "hits". Dus gebruik ze om de boel op gang te krijgen. (let op: ik bedoel dus niet "studeer commerciële nummers in". Maar "herken welke nummers van jouw band het publiek grijpen")


Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu